W okresie od 1.01.2019r. do 31.12.2021r. Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych wraz z AHOL - Střední škola gastronomie, turismu a lázeňství z Ostravy realizuje projekt pt.: „Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy” o numerze CZ.11.3.119/0.0/0.0/17_027/0001669. Środki na realizację zadań objętych projektem pozyskano z programu INTERREG V-A Republika Czeska - Polska. Podejmowane działania koncentrują się na innowacjach, zwiększając atrakcyjność
i efektywność kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez wzbogacenie programów nauczania obu partnerskich szkół zawodowych, szczególnie na kierunkach gastronomii i turystyki. W oparciu o analizę potrzeb edukacyjnych i wymagań rynku pracy w ramach projektu tworzone są wspólne innowacyjne programy angażujące do aktywnej współpracy uczniów obu szkół, poszerzające kompetencje zawodowe o umiejętności z zakresu Sommeliera, Enogastronomii, Baristy, Teatendera, Beertendera, które będą wdrażane w pilotażowych programach i poprawią przygotowanie absolwentów do wymagań transgranicznego rynku pracy. Ciekawym propozycjom szkoleniowym towarzyszą zakupy specjalistycznego sprzętu gastronomicznego.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Odbyły się już pierwsze edukacyjne wymiany młodzieży, w trakcie których uczestnicy korzystali z gościnności Hotelu Gołębiewski, a warsztaty prowadziła firma RM Gastro Polska Sp. z o.o.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Od 21 do 25 października 2019 r. grupa 12 osób wraz z opiekunami gościła w Ostrawie. W ramach wizyty odbywały się spotkania w szkole naszego partnera AHOL- Střední škola gastronomie, turismu a lázeňství, zwiedzanie miasta, zakładu produkcji tortów miodowych Marlenka, Browaru Radegast. Odbywały się liczne warsztaty kucharskie, kelnerskie, „Flair”.
Udział w projekcie nie tylko zintegrował grupę polsko-czeską, ale dał możliwość poznania obcego języka, kultury i tradycji kraju, a przede wszystkim wzbogacił o wiedzę na rynku pracy.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Od października 2019r. w naszej szkole odbywa się kurs z języka czeskiego w ramach projektu. Wzajemne przenikanie się kultur i systemów ekonomicznych na polsko-czeskim pograniczu wymaga przygotowania absolwentów dostosowanych do lokalnego rynku pracy, umiejących porozumieć się w obu językach. Docelowo przeszkolone zostaną trzy grupy na poziomie podstawowym obejmującym po 60 godzin zajęć językowych. Zajęcia prowadzi Pani Bohdana Najderova.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
październik 2021
Kurs barmański freestyletermin 18 - 22.10.2021 |
Kurs Sommeliertermin 25-27.10.2021 i 2 i 3.11.2021 |
|
|
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska: Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy" trwa.
W jego ramach realizowany jest kurs: Barman - free style. Jest on prowadzony przez wielokrotnych międzynarodowych mistrzów barmaństwa Vaclava Abrahama i Martina Vogeltanza. Biorą w nim udział uczniowie klasy 3TŻG - Justyna Stokłosa, Przemysław Szkutek, Roksana Zubała, Anna Strządała i Klaudia Legierska. Zobaczcie czego się nauczyli w ciągu 2 ostatnich dni.
Partnerem projektu po stronie czeskiej jest szkoła średnia z Ostrawy, AHOL - Střední škola gastronomie, turismu a lázeňství.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kolejny dzień kursu w Ostravě. Za nami 3 dni trwania kursu. Mamy poobijane palce, połamane paznokcie i siniaki na dłoniach, goleniach i w paru innych miejscach. Nie poddajemy się i uczymy się dalej.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nasi czescy koledzy - Matyaš, Adam, Adam, Patrik, Vašek, Lukáš, Tereza, Alex, Somona, Kája, Mirek, Tomaš
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Pięciodniowy kurs zakończony. Po zaliczonym egzaminie teoretycznym i praktycznym odebraliśmy certyfikaty, które są potwierdzeniem że uzyskaliśmy nowe umiejętności barmańskie, że możemy już pracować za barem i doskonalić się w tym zawodzie. Wielu z nas chce dalej rozwijać się, brać udział w konkursach barmańskich i wspinać sie na kolejne szczeble kariery w tym zawodzie.
Dziękujemy prowadzącym kurs - Vaclavovi Abrahamovi i Martinovi Vogeltanzovi za mnóstwo praktycznych wskazówek, profesjonalne prowadzenie kursu i propozycję pomocy w dalszym zdobywaniu kolejnych stopni wtajemniczenia barmańskiego.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kurs sommelierski
Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska: Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy" trwa.
Po kursie barmańskim przyszła kolej na kurs sommelierski.
Nikola, Magda, Gosia, Szymon i Mateusz z 3TŻP poznają tajniki tego zawodu. Jak wiadomo wino, elegancja, zabawa i śpiew towarzyszą nam od wieków.
Odkąd sięgamy pamięcią ludzie zawsze kochali, kochają i kochać będą ten trunek, który wpisany jest w kulturę większości narodów na świecie.
Zdobywając wiedzę z tego zakresu nasza Super Piątka staje się członkiem elitarnej grupy ludzi, znawców. którzy mogą ją wykorzystać w różnych sytuacjach prywatnych i służbowych.
Warto orientować się w kwestiach związanych z: doborem wina do potraw, sposobem podawania, wyborem lepszych i gorszych roczników. Uczniowie zdobędą podstawy wiedzy na temat produkcji win i najważniejszych regionów winiarskich. Kurs przygotuje ich też do samodzielnego pełnienia funkcji sommeliera – osoby, która w restauracji odpowiedzialna jest nie tylko za serwowanie win, ale także za ich odpowiedni dobór do menu.
Po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego uczniowie otrzymają certyfikaty.
Ramowy program kursu:
![]() |
![]() |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
listopad 2021
Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska: Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy" Tajniki sommelierstwa.
W dniu dzisiejszym poznawaliśmy zasady degustacji win. Aby w pełni doświadczyć i poczuć wspaniały smak, zapach i inne walory trunku, należy się do tej czynności przygotować. Tutaj nie ma miejsca na pospieszne opróżnienie butelki, pobieżny rzut oka na kolor wina czy byle jakie kieliszki –degustacja wina jest sztuką. Jak zrobić to poprawnie?
Dzielimy sie z Wami wiedzą, którą dziś zyskaliśmy w trakcie zajęć prowadzonych przez kipera z 20-letnim doświadczeniem w tym zawodzie.
W procesie degustacji wina używamy trzech naszych zmysłów – wzroku, węchu i smaku. Każdy z nich jest nie mniej istotny od pozostałych, a więc żadnego nie można pominąć.
Badanie wzrokiem – dzięki niemu oceniamy wygląd trunku:
Badanie zmysłem węchu - w pierwszej kolejności wąchamy wino tuż po nalaniu do kieliszka – to tak zwany „pierwszy nos”. Zapach należy wciągnąć energicznie i krótko. Ten pierwszy aromat to jednak tylko wstęp i prosta informacja o tym, jak będzie pachniał i smakował nasz trunek. Kolejno wąchamy wino po zamieszaniu go w kieliszku – wówczas ulatniają się jego aromat i bukiet. Im szlachetniejsze wino, tym więcej różnorodnych aromatów, Jest ich ponad 800!
Badanie zmysłem smaku - należy to robić z rozmysłem i uwagą. Bierzemy do ust pierwszy łyk wina – nieduży, wystarczy kilka mililitrów. Dokładnie rozprowadzamy płyn po wszystkich kubkach smakowych i trzymamy wino w ustach przez kilkanaście sekund. W ten sposób poznajemy nie tylko jego smak, ale i konsystencję, a także zapach. Taka analiza pozwala określić cechy trunku takie jak:
Wydaje się, ze jest to skomplikowane, ale tylko początkowo. Im częściej będziemy degustować tym łatwiej przyjdzie nam rozpoznawanie istotnych cech trunku.
![]() |
![]() |
|
![]() |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ukończenie kursu sommelierskiego.
Dzisiaj był ostatni dzień kursu odbywającego sie w ramach projektu INTERREG V-A Republika Czeska - Polska. Uczyliśmy się dobierać wina do poszczególnych potraw oraz każdy z nas wykonał dekantację czerwonego wina.
Zapewne jesteście ciekawi co to jest dekantacja? Już Wam mówimy - to oddzielanie wina od osadu. Dekantacja polega na przelaniu wina z butelki do dekantera, tj. szklanego naczynia specjalnie do tego przeznaczonego. Proces ten wykonuje sie również z kilku innych powodów:
Wina młode, zawierające duże ilości taniny, dekantuje się po to, żeby usunąć niezbyt przyjemną cierpkość, szorstkość i gorzki smak.
Podczas dekantacji dopuszcza się do wina duże ilości tlenu, co sprawia, że dochodzi do jego napowietrzenia, a to z kolei podnosi oraz wydobywa z trunku aromat i walory smakowe.
Niektóre szczepy win tuż po otwarciu butelki nie zachwycają swym zapachem. Dekantacja sprawi, że wszelkie niepożądane aromaty przeobrażą się w bardziej przyjemny aromat.
By przeprowadzić dekantację, należy zaopatrzyć się w karafkę dekantacyjną. Co to jest dekanter? To szklane naczynie o specyficznym kształcie i wyglądzie, przypominające kolbę z płaskim dnem i długą oraz smukłą szyjką, które rozszerza się oraz delikatnie spłaszcza u wylotu. Zwykle dolna część dekantera jest bardzo szeroka, dzięki czemu wino znajduje się na dużej powierzchni i lepiej się napowietrza.
![]() |
![]() |
![]() |
Warunkiem ukończenia kursu i otrzymania certyfikatu było zaliczenie testu (40 pytań) - udało się!!!.
Gosia, Nikola, Magda, Szymon i Mateusz z 3TŻP
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
W dniu 23 listopada odbyły się warsztaty dla uczniów szkoły czeskiej i polskiej. Pokaz i warsztaty zostały przeprowadzone przez Krzysztofa Gawlika – znakomitego, doświadczonego kucharza RM GASTRO, który uzyskał tytuł Executive Chef na New York University of Technology.
Podczas warsztatów uczniowie zaznajomili się między innymi z rozbiorem drobiu na elementy kulinarne, trybowaniem kurczaka. Poznali różne rodzaje obróbki drobiu przy zastosowaniu nowoczesnych technik kulinarnych. Uczniowie, pod okiem mistrza, przygotowali nowatorskie dania drobiowe, które następnie degustowali.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Plan warsztatów:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
13 grudnia 2021 roku młodzież naszej szkoły w ramach projektu INTERREG V-A Republika Czeska - Polska „Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy” zwiedziła Browar Zamkowy w Cieszynie. Browar ma charakter „żywego muzeum piwowarstwa”. Na dziedzińcu zakładu przedstawiono nam historię jego powstania , następnie przeszliśmy do kolejnych pomieszczeń gdzie zobaczyliśmy jak powstaje piwo sporządzane tradycyjnymi technikami, metodami według oryginalnych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Większość pomieszczeń browaru (m.in. warzelnia, piwnice) znajdują się w miejscach gdzie pierwotnie je wybudowano. Młodzież zapoznała się z procesem warzenia piwa, sposobem przebiegu fermentacji i leżakowania piwa. Na koniec wycieczki przeszliśmy do izby muzealnej gdzie odbyła się degustacja kilku lokalnych, rzemieślniczych piw. W Browarze odwiedziliśmy praktycznie każdy jego zakątek. Osoby, które czują niedosyt zawsze mogą tam wrócić w formie wirtualnego zwiedzania dostępnego na stronie https://v.activ-net.pl/browarcieszyn/.
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
WARSZTATY CIASTECZKA TRANSGRANICZNIE POLSKA-CZECHY
W ramach realizacji projektu postanowiliśmy się podzielić naszymi tradycjami i zachęcić naszych patnerów do pieczenia świątecznych ciasteczek.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Zakończenie odbyło się na zasadzie telemostu transgranicznego Polska-Czechy, dzięki któremu mogliśmy powspominać wspólnie przeżyte chwile. Pomimo, że projekt już za nami pozostały nam nabyte umiejętności. Materiały, do których zawsze możemy zajrzeć na platformie projektu. Sprzęty zakupione w ramach projektu, na których możemy doskonalić swoje umiejętności, a przede wszystkim przyjaźnie i więzi z naszymi zaolziańskimy partnerami, które przecież są bezcenne.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |