TUŻ PRZED MATURĄ

10 sposobów na pozbycie się stresu przed egzaminem

MATURZYŚCI !!! Kto z Was nie zaznał tego stanu: drżenie rąk, rumieńce na twarzy, jąkanie się? Stres to nasz nieodłączny gość, niekoniecznie proszony. Kilka sztuczek i można go okiełznąć. Poniżej znajdziecie rady, jak pozbyć się stresu przed maturą.

Pozytywne nastawienie

Zaufajcie sobie, uwierzcie w umiejętności i posiadaną wiedzę. Czarne myśli powodują obniżenie samooceny, wzmagają odczucie stresu i napięcia. Zajmijcie myśli czymś innym, np. wakacjami. Jeżeli trudno jest Wam okiełznąć rozchwiane emocje, możecie wziąć do ręki jakiś przedmiot i przez pewien czas intensywnie wpatrywać się w niego - badać jego strukturę, kształt, zapach, itp. Niektórym pomaga powtarzanie sobie w myślach: „Dam radę. Pokonam strach. Odniosę sukces”. Nabranie dystansu, to klucz do sukcesu i zaliczenia egzaminu.

Przygotowanie garderoby i innych niezbędnych rzeczy

Na dzień przed maturą przyszykujcie strój, notatki, długopisy i inne niezbędniki. Nie odkładajcie tego na ostatnią chwilę, bo możecie czegoś zapomnieć, a nawet spóźnić się. W dniu egzaminu wyjdźcie wcześniej z domu - lepiej chwilę zaczekać pod salą niż biec na łapu capu. Nie warto jednak przychodzić na zaliczenie bladym świtem - bądźcie po prostu punktualni.

Relaks

Przed samym egzaminem postarajcie się wygospodarować wolny czas na rekreację. Umysł musi się zregenerować po wysiłku intelektualnym, żebyście potem olśnili egzaminatorów. Możecie np. wybrać się do kina, na basen, na kręgle.

Sen

Zarwane noce, ciągłe wkuwanie sprawiają, że czas przeznaczony na sen ogranicza się do minimum. Postarajcie się wyciszyć kłębiące w głowach myśli i uciąć sobie dłuższą drzemkę.

Uprawianie sportu

Zacznijcie wykonywać ćwiczenia fizyczne, co spowoduje wydzielanie się endorfin. Poczujecie się szczęśliwsi i zdrowsi. Wieczorny jogging po parku, poranny aerobik, a może szybki spacer z psem?

Słuchanie muzyki

Zaopatrzcie się w słuchawki i odpłyńcie wraz z ulubionymi hitami czy relaksacyjną muzyką. Wytwarza się wtedy hormon szczęścia, poprawiający samopoczucie i ukierunkowujący Wasze spojrzenie na pozytywne tory.

Wizualizowanie

Uporządkujcie w myślach plan tego, co Was czeka. Wyobraźcie sobie salę egzaminacyjną, swoje miejsce, losowanie... Przejrzyjcie arkusze z pytaniami z poprzednich lat, przemyślcie odpowiedzi. Dzięki temu nie odczujecie dużego stresu, bo będzie to sytuacja Wam znana, a zazwyczaj nowe rzeczy i wydarzenia wywołują nerwówkę.

Ćwiczenia oddechowe

Kontrolowane oddychanie zmniejsza napięcie i rozładowuje negatywne emocje. Możecie zastosować oddychanie przeponowe. Na początku zamknijcie oczy, prawą dłoń połóżcie na brzuchu, a lewą pośrodku klatki piersiowej. Wprowadźcie powietrze do płuc poprzez głęboki wdech nosem i chwilę je potrzymajcie z wypiętym brzuchem. Wykonajcie wydech przez usta i pozwólcie, by brzuch wrócił do pozycji wyjściowej. Możecie też zastosować oddychanie uwalniające napięcie. Usiądźcie albo połóżcie się w wygodnej pozycji (kręgosłup wyprostowany, ręce i nogi nie skrzyżowane). Wykonajcie głęboki wdech z wykorzystaniem przepony. Zatrzymajcie na moment powietrze. Zróbcie wydech i policzcie go w myślach „raz”.

Budujące otoczenie

Unikajcie miejsc zbiorowej paniki, bo nasłuchacie się tam tylu nieprawdopodobnych opowieści, że jeszcze bardziej rozchwiejecie swoje emocje. Posiedźcie lepiej w odosobnieniu, udajcie się na wędrówkę po korytarzach szkoły albo porozmawiajcie z opanowanymi kolegami.

Zaprzestanie powtórek

Na chwilę przed egzaminem zrezygnujcie z nerwowego powtarzania materiału, bo i tak niczego nowego nie przyswoicie, a spowodujecie tylko jeszcze większy mętlik w głowie.

Ta "10" zwiększy kontrolę nad sposobem w jaki postrzegacie przeciwności losu, a matura na pewno okaże się nie taka straszna :) czego życzy Wam biblioteka szkolna!!!

O autorze

avatar

Copyrights 2020 By ZSEG Created By StronyDlafirm.eu